Op zoek naar het gat in de markt

Op zoek naar het gat in de markt

Is er op internet nog een gat in de markt? Zijn het schoenen? Is het speelgoed, kinderkleding, tuinartikelen of toch iets zakelijks? Als geïnteresseerde in E-commerce kijk je altijd om je heen en zoek je naar dat ene perfecte idee. Onze aandacht viel op de gespecialiseerde markt en wij vroegen ons af: welke niche wordt nog niet goed bedient?

Zakelijke niche webshops

Naast grote webshops met een breed assortiment zijn gespecialiseerde webshops al lang geen bijzonderheid meer. Bedrijven als Cool Blue en FonQ hebben dit tot kunst verheven en exploiteren vele gespecialiseerde webshops onder één overkoepelende merknaam. Daarnaast zijn er vele honderden, zo niet  duizenden, webshops die door specialisatie binnen een niche succesvol zijn. De specialisatie loopt uiteen van tuinverwarming tot behang en van zwangerschapskleding tot zonnebrillen; overal zijn gespecialiseerde webshops te vinden. Het is bekend dat de zakelijke markt de trends van de consumentenmarkt volgt, dus ook hier ontstaan niche aanbieders. 123inkt.nl is misschien wel de bekendste en oudste ‘succes-moeder’ van een zakelijke niche. Zelfs consumenten bestellen hier, waardoor 123inkt.nl inmiddels consumentenwetgeving hanteert in de voorwaarden.

Kans of bedreiging

We zien interessante ontwikkelingen in deze specifieke zakelijke markten ontstaan. Een mooi voorbeeld is de markt van schoonmaakartikelen. Bekende gevestigde groothandels in deze branche begeven zich vrijwel allemaal op het internet. E-commerce is voor deze branche een nieuw fenomeen en dat blijkt lastig te zijn. Men weet soms niet of het internet een digitaal bestelsysteem voor bestaande klanten is, of een wereldwijde folder. Is E-commerce voor hen een kans is of een bedreiging? Dezelfde vraag stelde de muziekindustrie zichzelf in de beginperiode van het internet. Zij hebben te laat geschakeld waardoor het illegaal downloaden gemeengoed werd. De muziekindustrie bleef vasthouden aan oude waarden. Zo zag Hans Breukhoven van de Free-Record-Shop ooit af van een mooie propositie om Bol.com over te nemen. Sterker nog, hij verzette zich hevig tegen e-commerce.

Nieuwkomers

Ondanks de twijfel en de worstelingen zijn er ook zakelijke aanbieders die zich succesvol conformeren aan deze tijd. Een mooi voorbeeld is de indrukwekkende aanpak van Deli-XL, groothandel voor de Horeca. Zij zijn een mooi voorbeeld van een totale multichannel B2B aanpak. Een nieuwkomer met een mooie propositie is 123toilet.nl Zij presenteren zich als de zakelijke online nummer 1 groothandel in schoonmaakartikelen en toiletpapier. Waar vele schoonmaak-shops slechts enkele merken toiletpapier en professionele dispensers heeft, presenteert 123toilet.nl alle concurrerende merken. Tork, Lotus-professional, Satino, Kimberly-Clark, Europroducts en meer in één shop bij elkaar. De zakelijke klant kan kijken, vergelijken, kiezen en direct kopen.

Worden deze partijen straks de spekkopers of de verliezers? Over een paar jaar weten we welke partij de juiste beslissing genomen heeft…..